بینگ ایکس bingx هم صرافی و هم بروکر (تفاوت صرافی و بروکر)

بینگ ایکس bingx هم صرافی و هم بروکر (تفاوت صرافی و بروکر)


بروکر و صرافی، هر دو مخصوصا اگر در یک سایت مثل صرافی بینگ ایکس bingx جمع شوند، پلتفرم‌های معاملاتی هستند که می‌توان در آن‌ها به ترید و سرمایه گذاری مشغول شد. بروکرها واسطه میان خریداران و فروشندگان هستند که آنها را جفت جفت در کنار هم می‌گذارند و معامله مورد نظر شکل می‌گیرد. صرافی‌ها نیز مکانی برای ترید ارزهای دیجیتال هستند. در واقع افرادی که در صرافی هستند، به شکل مجزا و مستقل و بدون ارتباط با یکدیگر به معامله می‌پردازند.

بروکر و صرافی، هر دو بستری برای سرمایه گذاری و ترید محسوب می‌شوند. اما هر کدام برای خود، ویژگی و قوانین مجزایی دارند. تریدرها و سرمایه گذاران باید با این تفاوت و ویژگی‌ها کاملا آشنا باشند تا بتوانند پلتفرم مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنند.

ما در این مقاله به دنبال ذکر وجه تمایزهای بین صرافی و بروکر هستیم. شما با مطالعه کامل این مقاله، مطالب زیر را فرا خواهید گرفت:

1.     تفاوت میان صرافی و بروکر

2.     انتخاب صرافی یا بروکر بر حسب نیاز

3.     تفاوت احراز هویت در بروکر و صرافی

4. وجه تمایز خرید و فروش در بروکر و صرافی

5. سپرده گذاری و برداشت در صرافی یا بروکر

صرافی بهتر است یا بروکر؟

پیش از بررسی و انتخاب صرافی یا بروکر، بهتر است این دو را بهتر بشناسیم و با برخی از تفاوت‌های آنها آشنا شویم.

صرافی و بروکر دارای تفاوت‌های خاصی هستند که مهم‌ترین آنها در واسطه بودن یا نبودن است. بروکر که همان کارگزاری است، بین خریداران و فروشندگان به عنوان یک واسطه قرار می‌گیرد. ارزها و جفت ارزهای مختلف از فروشندگان را برای خریداران جفت می‌کند و سپس معامله شکل می‌گیرد. برای مثال وقتی شما بخواهید جفت ارز USD/GBP را خرید کنید، این بروکر فروشندگان دلار و پوند انگلیس که قصد خرید و فروش دارند را در کنار هم جفت می‌کند تا معامله شکل بگیرد. در واقع به همین دلیل به مورد معاملات در فارکس، جفت ارز گفته می‌شود نه ارز خالی. در بروکرها، خریداران و فروشندگان به واسطه بروکر به هم متصل می‌شوند و یکدیگر را می‌شناسند.

صرافی‌ها بستر مناسبی برای خرید و فروش جفت ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی‌ها هستند. حالا برویم سراغ اینکه صرافی بهتر است یا بروکر. در پاسخ این سوال باید گفت که این بهتر بودن به کاربران بستگی دارد. افرادی که دوست دارند در حوزه فارکس و جفت ارز فعالیت کنند، باید بروکر را انتخاب کنند. اما صرافی، پلتفرمی مناسب برای جفت ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی است.

منطقی است که تریدرها و سرمایه گذران جفت ارزهای فارکسی در بروکر حساب ایجاد کنند و تریدرها و سرمایه گذاران ارز دیجیتال هم در صرافی، حساب کاربری داشته باشند. اما این روزها با وجود صرافی‌های متعدد در بازارهای مالی، برخی از آنها قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که می‌توان گفت استفاده از آنها به صرفه‌تر است. برای مثال بینگ ایکس از صرافی‌های بنام و مشهوری است که امکان معامله جفت ارز فارکس در آن وجود دارد. پس سرمایه گذارانی که به دنبال خرید و هولد جفت ارز فارکس هستند، برایشان تفاوتی ندارد که در بروکر حساب داشته باشند با صرافی. اما سرمایه گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری در جفت ارز و ارزهای دیجیتال هستند، الزاما باید در صرافی حساب داشته باشند.

یکی از تفاوت‌های اساسی میان بروکر و صرافی در احراز هویت و افتتاح حساب است. بدون شک، برای ثبت نام در بروکر و صرافی، نیازمند مدارک هویتی هستید. در صورتی که کاربران مدارک هویتی خود را ارائه نکنند، از ایجاد حساب کاربری جلوگیری خواهد شد. برای افتتاح حساب در هر بروکر و صرافی، نیازمند باید مدارک هویتی و ایمیل یا تلفن، ارائه شود. استفاده از مدارک و آدرس دیگران مجاز نیست و در صورتی که مشکلی پیش بیاید، دارایی کاربران مسدود می‌شود و برای برداشت آن، دردسرهای زیادی پیش خواهد آمد.

افتتاح حساب در صرافی کار راحتی است. از طریق پلتفرم صرافی می‌توان وارد آن شد و یک حساب کاربری ایجاد کرد. در طی انجام این کار نیاز است تا یک ایمیل یا تلفن در دسترس وجود داشته باشد. همچنین باید مدرک شناسایی مانند پاسپورت یا کارت ملی و عکس سلفی کاربر در سایت بارگذاری شود. ساختن یک حساب کاربری و گذرواژه برای همه کاربران به راحتی امکان پذیر است.

در برخی از صرافی‌ها به محض ساختن حساب کاربری می‌توان بدون احراز هویت از آن استفاده کرد و تا سقف مشخص شده، دریافت و پرداخت داشت. اما در برخی دیگر نیا است تا کاربر احراز هویت انجام دهد. برخی از صرافی‌ها احراز هویت را فقط در صورتی که کاربر بخواهد برداشت و پرداخت بیش از سقف مجاز داشته باشد اجباری کرده‌اند. حتی در استفاده از برخی از امکانات پلتفرم صرافی، نیاز است تا اعتبارسنجی و احراز هویت صورت بگیرد. در برخی هم چنین دردسرهایی وجود ندارد.

در بروکرها نیز مانند صرافی‌ها نیاز است تا کاربران ایجاد حساب کاربری کنند. اما کمی پیچیدگی آن بیشتر از صرافی است. برای معامله، برداشت یا پرداخت، تایید شدن حساب کاربری الزامی است. باید دو نسخه از مدارک شناسایی و مدارک محل سکونت به شکل اسکن شده برای مسئولان بروکر ارسال شود.

برخی از بروکرها علاوه بر مدارک شناسایی و آدرس محل سکونت، ممکن است مدارک دیگری هم درخواست کنند. احراز هویت در بروکرها معمولا اجباریست مگر در چند بروکر خاص که نیازی به احراز هویت در آنها نیست. احراز هویت در بروکرها مانند صرافی نیست که از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. احراز هویت در عرض 30 دقیقه انجام می‌شود.

تفاوت سپرده گذاری و برداشت در بروکر و صرافی

معمولا برای ارسال و پرداخت پول در صرافی، کمی با دردسر مواجه هستیم. ارسال پول فیات به صرافی، کمی پیچیدگی دارد. در برخی از صرافی‌ها امکان نگهداری دلار یا یورو وجود ندارد و باید به ارز دیجیتال تبدیل شود. تتر در واقع همان دلار است. می‌ت.ان دارایی را به شکل تتر نگهداری کرد.

برای اینکه خرید خود را در صرافی انجام دهید، مجبور هستید تا حساب کاربری خود را از طریق یک صرافی واسطه شارژ کنید. یعنی برای مثال زمانی که می‌خواهید برای اولین بار ارز دیجیتال ایکس را خریداری کنید، باید از طریق یک صرافی ایرانی اقدام به واریز پول به صرافی کنید و تتر خریداری کنید. سپس تتر یا هر ارز دیجیتال خود را از کیف پول صرافی ایرانی به کیف پول صرافی خارجی واریز کنید. این کار مستلزم کارمزد است. اگر چشم رو هم بگذارید سر ماه متوجه می‌شوید که مبلغ بسیار زیادی را بابت این دریافت و پرداخت‌ها به عنوان کارمزد داده‌اید.

برای برداشت از کیف پول صرافی نیز با چنین مشکلاتی مواجه هستید و باید کارمزدهای برداشت را بپردازید. البته افرادی که قصد سرمایه گذاری بلند مدت یا میان مدت دارند، کارمزد برایشان معنای خاصی ندارد. اما این کارمزدها برای تریدرها مهم است. زیرا اسکالپ‌ها و تریدرهای روزانه، همیشه در حال برداشت و پرداخت هستند. کارمزدهای پرداختی این افراد در دراز مدت عدد بسیار قابل توجهی می‌شود.

در بروکرها،شارژ حساب  و برداشت به صورت دلاری یا یورو است. نمی‌توان بر خلاف قوانین بروکرها با ارز دیجیتال برداشت و واریز انجام داد. البته شاید در برخی از بروکرها این امکان وجود داشته باشد ولی چین کاری در اکثر بروکرها خلاف قوانین بین الملل است.

سپرده گذاری در بروکرها، کار ساده‌ای است. افراد می‌توانند مقدار دارایی و سپرده خود را از طریق کارت اعتباری، کیف پول‌های الکترونیکی معتبر و به صورت یورو و دلار انجام دهند. البته این کار برای کاربران ایرانی راحت نیست. زیرا ایران توسط بسیاری از بروکرها، تحریم بین المللی شده است. کاربران ایرانی از بروکرهایی استفاده می‌کنند که گزینه پرداخت با وب مانی داشته باشد.

تفاوت صرافی و بروکر در خرید و فروش ارز و جفت ارز

صرافی

انجام معاملات در صرافی و بروکر، کمی با هم متفاوت هستند. برای معامله در صرافی می‌توان از امکاناتی نظیر ربات و یا استاپ لیمیت و لیمیت اوردر و هر امکان دیگری استفاده کرد و به راحتی معامله را انجام داد. در واقع در صرافی، چیز خیلی سختی برای انجام دادن وجود ندارد. مگر افرادی که حرفه‌ای باشند و بخواهند با قسمت تجزیه و تحلیل نمودارها کار کنند و قیمت ارز مد نظر خود را پیش بینی کنند. در صرافی می‌توان از میان تعداد ارزهای دیجیتال، هر ارزی را که مد نظر بود انتخاب و معامله کرد. در واقع، صرافی دیجیتال، مکانی برای انجام معاملات رمز ارزها است. هر کدام از صرافی‌ها، تعداد زیادی رمز ارز را پشتیبانی می‌کنند.

بروکرها، واسطه‌هایی هستند که برای خرید و فروش جفت ارز و برخی از ارزهای مهم و مشهور به وجود آمده‌اند. کاربران در بروکرها با تعداد زیادی جفت ارز مواجه هستند که می‌توانند آزادانه آنها را انتخاب کرده و معامله کنند. اما در بروکرها تعداد ارزهای دیجیتال بسیار کمی وجود دارد که بهتر است برای معاملات آنها از همان صرافی‌ها استفاده شود.

و کلام آخر

صرافی bingx بینگ ایکس تنها صرافی موجود در بازار مالی ارز دیجیتال است که امکان خرید و فروش جفت ارزهای فارکس در آن فعال است. داشتن حساب کاربری در این صرافی مانند زدن دو نشان با یک تیر است. می‌توان در کنار معاملات ارز دیجیتال، جفت ارزهای فارکس را هم معامله کرد، آموزش های لازم و بسیار کامل و تخصصی آنرا هم در سایت بینگ ایکس فارسی bingxfarsi.com می توانید مشاهده کنید.