به‌عنوان یک مهاجر، چگونه در آمریکا ماشین بخریم؟

به‌عنوان یک مهاجر، چگونه در آمریکا ماشین بخریم؟

یکی از پرتکرارترین سوالات در میان متقاضیان مهاجرت به آمریکا این است که آیا در ایالات متحده، امکان خرید یا اجاره خودرو وجود دارد؟ پاسخ این سوال روشن است: بله! اما این تمام ماجرا نیست! زیرا شما پس از ورود به خاک آمریکا، علاوه‌بر این می‌توانید گواهینامه رانندگی‌تان را هم دریافت کنید.

با این وجود، همچنان پرسش اصلی این است که «بسیار خوب! فرض کنید گواهینامه هم گرفتیم. اکنون چگونه ماشین بخریم؟ چگونه خودرو اجاره کنیم؟» همراهمان باشید تا از شرایط و راه‌های خرید یا اجاره خودرو در آمریکا برایتان حرف بزنیم.

خرید خودرو در آمریکا

ببینید! مانند هر گوشه‌ای از دنیا، خرید خودرو در آمریکا هم کار پیچیده و دشواری نیست. یعنی هرکس می‌تواند مطابق با توان مالی خود، ماشین موردنظرش را تهیه کند. به‌خصوص که خرید خودرو در این کشور هیچ‌گونه محدودیت سنی ندارد.

اما از آنجایی که در اوایل ورود به آمریکا، ممکن است افراد شرایط مساعدی برای خرید نقدی خودرو نداشته باشند، ایالات متحده راه‌هایی را پیش‌پای آنان گذاشته است؛ مانند خرید ماشین دست‌دوم یا خرید اقساطی خودرو در آمریکا.

در بخش‌های بعدی بیشتر توضیح می‌دهیم.

خرید اقساطی خودرو در آمریکا برای مهاجران

برخی از نمایندگی‌های خودرو در آمریکا، امکان خرید اقساطی را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. چگونه؟ به این صورت که با توجه به سوابق مالی مشتری و میزان امتیاز اعتباری حسابش، بخشی از مبلغ خودرو را دریافت و باقی هزینه را قسط‌بندی می‌کنند.

اما می‌دانیم که عده زیادی، ممکن است برای اولین بار راهی آمریکا بشوند. بنابراین در چنین شرایطی از آن‌ها انتظار نمی‌رود که سابقه مالی خوب یا امتیاز اعتباری بالایی داشته باشند. به همین خاطر، شاید بهتر باشد بگوییم خرید اقساطی خودرو در آمریکا، مناسب کسانی است که حداقل چندین ماه در آمریکا حضور داشته‌اند.

زیرا در این صورت است که آن‌ها با مشغول‌شدن به کار، افتتاح حساب، شرکت در فعالیت‌های اقتصادی و... می‌توانند اعتبار خود را افزایش بدهند و خودروی موردنظرشان را به‌شکل اقساطی تهیه کنند. ضمنا دولت ایالات متحده برای این‌دسته افراد هم وام خودرو در نظر گرفته است که مبلغش، به امتیاز اعتباری آن‌ها بستگی دارد.

خرید ماشین دست دوم در آمریکا

دیدیم که خرید اقساطی خودرو، برای کسانی که تازه وارد آمریکا شده‌اند چندان کارآمد نیست. مگر اینکه آن‌ها با ویزای سرمایه‌گذاری وارد ایالات متحده شده باشند. پس چاره چیست؟

شاید بهترین و سریع‌ترین راه ممکن برای این‌دسته، خرید ماشین دست‌دوم باشد. به این خاطر که اولا خرید این ماشین‌ها به ردوبدل‌کردن مدارک زیادی احتیاج ندارد و کارهای ثبت سند و تغییر مالکیت آن راحت‌تر صورت می‌گیرد.

دوما، خرید خودرو دست دوم در آمریکا از نظر مالی هم گزینه معقول‌تری است. به‌خصوص که فراوانی این خودروها بسیار بالا است و شما می‌توانید متناسب با بودجه خودتان، ماشینی موردپسندتان را خریداری کنید.



شرایط خرید خودرو در آمریکا برای مهاجران

در یک نگاه کلی، به‌نظر می‌رسد که شرایط خرید خودرو در آمریکا ایالت‌به‌ایالت فرق می‌کند! مثلا در فلوریدا مدارکی را از شما می‌خواهند که در تگزاس، اصلا موردنیاز نیست! با این حال، برخی از شرایط کلی خرید خودرو در آمریکا به این ترتیب‌اند:

ارائه شماره تامین اجتماعی (SSN)

SSN یا Social Security Number، شناسه‌ای 9رقمی است که اداره تامین اجتماعی آمریکا آن را صادر می‌کند و در چنین مواردی کاربرد دارد: بررسی درآمد فرد، بازبینی سابقه کاری وی، محاسبه حقوق بازنشستگی او و... همچنین به‌واسطه این کد 9رقمی است که اشخاص می‌توانند فعالیت‌هایی مانند خرید ماشین، اخذ گواهینامه و... را انجام بدهند.

ارائه گواهینامه رانندگی

بله! ما هم می‌دانیم که برای خرید خودرو در آمریکا، داشتن گواهینامه رانندگی الزامی نیست؛ اما این موضوع از دو جهت اهمیت دارد:

یکی اینکه طبق قوانین ایالات متحده، رانندگی بدون گواهینامه در این کشور غیرقانونی است. پس بهتر است که افراد هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت آن اقدام کنند. و دیگر اینکه گواهینامه، تنها یک مجوز رانندگی ساده در آمریکا نیست، بلکه یک مدرک شناسایی مهم‌ومعتبر است که اخذ آن ضروری است.


خرید بیمه شخص‌ثالث

یکی دیگر از شرایط خرید ماشین در آمریکا، تهیه بیمه شخص‌ثالث برای خودرو است. ضمنا هزینه این بیمه، با توجه به سابقه رانندگی و اعتبار حساب شخص تعیین می‌شود. مثلا برای رانندگانی که تازه گواهینامه گرفته‌اند، مبلغ این بیمه بالاتر است.

عرضه گرین کارت

می‌خواهید در آمریکا ماشین بخرید؟ بسیار خوب! اول ثابت کنید که مقیم این کشور هستید! زیرا نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری، به مسافران خود، خدماتی مانند فروش خودرو ارائه نمی‌کنند. تازه در مواردی از اشخاص خواسته می‌شود که علاوه بر گرین‌کارت، پاسپورت خود را هم ضمیمه درخواستشان کنند.


اجاره خودرو در آمریکا برای مهاجران

درباره خرید خودرو حرف زدیم. اما در برخی موقعیت‌ها، اجاره ماشین منطقی‌تر است. مثلا در شرایطی که اقامت شما در ایالات کوتاه‌مدت باشد، دیگر احتیاجی به خرید ماشین نیست. حتی چه بسا که این کار، ضرر مالی هم داشته باشد. بنابراین بهترین اقدام ممکن در این موقعیت، اجاره یک خودروی مناسب است.

ضمنا این عمل به افراد فرصت می‌دهد که پشت‌فرمان خودروی موردعلاقه خود بنشینند و پس از چند بار سواری، درباره خریدن یا نخریدن آن تصمیم‌گیری کنند. در حالی که این فرصت برای خریداران خودرو فراهم نیست.

اما شرایط اجاره ماشین در آمریکا چیست؟ در بخش بعد گفته‌ایم.

شرایط اجاره ماشین در آمریکا

    • باید حداقل 25ساله باشید؛ البته افراد 18تا24ساله هم می‌توانند ماشین اجاره کنند اما ناچارند هزینه بیشتری پرداخت کنند.

    • باید گواهینامه رانندگی خود را اخذ کرده باشید.

    • در برخی موارد نیاز است که پاسپورت خود را ارائه دهید.

    • باید سوابق مالی یا امتیاز اعتباری مناسبی داشته باشید.

    • چنانچه تازه‌واردید، اعتبار مالی خود را با مدارک دیگری ثابت کنید.


اپلیکیشن

بهترین سایت‌ها و اپلیکیشن‌های اجاره ماشین در آمریکا

با گسترش دنیای دیجیتال، امروزه اکثر امور مربوط به خرید یا اجاره ماشین در آمریکا به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. به‌ویژه که برخی از این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بسیار معتبرند و سابقه خوبی دارند. نمونه‌ای از آن‌ها را می‌بینید:

    • برنامه Edmunds

    • برنامه Carvana

    • برنامه Iseecars

    • سایت Expedia

    • سایت Priceline

    • سایت Orbitz

گرفتن

اخذ گواهینامه رانندگی در آمریکا

پس از صحبت راجع‌به خرید و اجاره خودرو در آمریکا، دیگر وقت آن است تا اختصاصا درباره گواهینامه و چگونگی اخذ گواهینامه رانندگی آمریکا هم حرف بزنیم.

ببینید! گفتیم که در ایالات متحده، گواهینامه تنها یک مجوز رانندگی نیست. بلکه یک مدرک شناسایی بااهمیت است که به‌وسیله آن، می‌توان به افتتاح حساب پرداخت و درخواست وام داد. اما چنانچه کسی مایل به دریافت این مدرک نباشد، باید به DMV نزدیک خود (اداره وسایل‌نقلیه موتوری) مراجعه و کارت‌شناسایی جایگزینی را دریافت کند.

منتها شرایط عمومی دریافت گواهینامه چیست؟ این پایین گفته‌ایم:

    • داشتن حداقل 18 سال سن؛

    • داشتن گواهینامه معتبر؛

    • رعایت قوانین‌ومقررات آمریکا؛

    • سلامت جسمانی موردنیاز برای رانندگی.

نحوه گرفتن گواهینامه آمریکا برای برندگان لاتاری

برای اینکه روند دریافت گواهینامه را ساده‌تر توضیح بدهیم، می‌خواهیم برندگان لاتاری را مثال بزنیم.

می‌دانیم لاتاری گرین‌کارت آمریکا، عنوان برنامه‌ایست که ایالات متحده برای حفظ تنوع نژادی در این سرزمین طراحی کرده. ساختار آن نیز این‌گونه است که پس از اعلام نتایج لاتاری، برندگان مراحل پسالاتاری را تکمیل می‌کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن و با صرف کمترین هزینه، راهی آمریکا می‌شوند.

حال نکته اساسی اینجاست که برندگان پس از ورود به ایالات متحده، می‌توانند هر زمان که دوست دارند به DMV محل زندگی خود مراجعه و برای صدور گواهینامه خود درخواست ثبت کنند. به این صورت که پس از مراجعه به DMV و پشت‌سرگذاشتن تست بینایی و آزمون‌های تئوری و عملی رانندگی، مدارک لازم را ارائه و گواهینامه‌شان را دریافت می‌کنند.