تماشای ویدیو با ip خارج از ایران ممکنه براتون کند باشه؛ پس اگه فیلترشکن فعاله، حتما خاموش و صفحه رو رفرش کنید.
وجود چیست؟ (حدیث وجود) آیا زمان وجود دارد؟ چرا ؟ - استاد علی اکبر خانجانی قسمت5
وجود یعنی چه؟ (حدیث وجود) آیا زمان وجود دارد؟ چرا ؟ - قسمت5
توضیح :
این کتاب پاسخی به تمام سوالات فلسفی و حکمی (در قلمرو اندیشه بشری) تا به امروز داده است از جمله :
1-آیا زمان وجود دارد؟
2-دلیل وجود و عدم وجود زمان لامتناهی چیست؟
3-زمان از چه زمانی بوده است؟
4-لحظه آغاز زمان
5-زمان چیست؟
6-آیا زمان به عقب برمیگردد؟
7-زمان در فلسفه و منطق و حکمت
عنوان کتاب : حدیث وجود (مبانی حکمت قرآنی)
تعداد صفحه : 200 صفحه
مولف : استاد علی اکبر خانجانی
---
00:00 زمان چیست؟
01:10 آیا زمان بی نهایت وجود دارد؟
06:42 رابطه زمان و وجود چیست؟
14:14 زمان از چه زمانی شروع شده است؟
28:10 اثبات وجود زمان
34:14 سرعت زمان و سرعت به وجود آمدن و خلق شدن
خلاصه:
۱. گروهی از متکلمین پنداشتهاند که واژه «وجود» را با یک معنا نمیتوان هم به خدا نسبت داد و هم به مخلوقات. ازاینرو بعضی از ایشان گفتهاند که وجود به هر چیزی
نسبت داده شود معنای همان چیز را خواهد داشت. بعضی دیگر برای آن، دو معنا قائل شدهاند: یکی مخصوص خدا، و دیگری مشترک بین همه مخلوقات.
۲. منشا شبههٔ ایشان خلط بین مفهوم و مصداق است، یعنی مصداق، وجود است که در خدا و مخلوقات فرق میکند، نه مفهوم آن و میتوان منشا آن را خلط بین مفاهیم ماهوی و فلسفی دانست، یعنی اشتراک یک مفهوم فلسفی دلیل وحدت ماهوی موارد آن نیست.
۳. لازمهٔ قول اول این است که هلیات بسیطه از قبیل حمل اولی و بدیهی باشند، و نیز شناخت موضوع و محمول آنها یکسان باشد.
۴. لازمهٔ قول دوم این است که وجودی که به خدای متعالی نسبت داده میشود، از مصادیق نقیض وجودی باشد که به ممکنات نسبت داده میشود، یعنی از مصادیق عدم باشد.
۵. منطقیین رابطه قضایا را که مفهومی حرفی است «وجود رابط» نامیدهاند و اشتراک وجود بین این معنای حرفی و معنای اسمی معروفش، از قبیل اشتراک لفظی است.
۶. وجود رابط در قضایا دلیل وجود رابط عینی نمیشود، و چنانکه قبلاً گفته شد احکام فلسفی را نمیتوان از احکام منطقی استنتاج کرد.
۷. بعضی از فلسفه غربی مفهوم اسمی وجود را انکار کردهاند و براساس آن، هلیه بسیطه را قضیهٔ حقیقی نشمردهاند.
۸. شاید منشا این توهم، این باشد که در زبان ایشان واژهای که حاکی از رابط قضایاست، عیناً همان واژهای باشد که از مفهوم اسمی حکایت میکند.
------------------------
دانلود کلیه آثار (کتاب PDF و کتاب صوتی ) به صورت کاملا رایگان:
سایت های رسمی انتشار آثار استاد :
امکان مشاهده لینک های تایید نشده وجود ندارد!
امکان مشاهده لینک های تایید نشده وجود ندارد!
امکان مشاهده لینک های تایید نشده وجود ندارد!
امکان مشاهده لینک های تایید نشده وجود ندارد!
#دکتر_علی_اکبر_خانجانی #استاد_علی_اکبر_خانجانی #علی_اکبر_خانجانی
توضیح :
این کتاب پاسخی به تمام سوالات فلسفی و حکمی (در قلمرو اندیشه بشری) تا به امروز داده است از جمله :
1-آیا زمان وجود دارد؟
2-دلیل وجود و عدم وجود زمان لامتناهی چیست؟
3-زمان از چه زمانی بوده است؟
4-لحظه آغاز زمان
5-زمان چیست؟
6-آیا زمان به عقب برمیگردد؟
7-زمان در فلسفه و منطق و حکمت
عنوان کتاب : حدیث وجود (مبانی حکمت قرآنی)
تعداد صفحه : 200 صفحه
مولف : استاد علی اکبر خانجانی
---
00:00 زمان چیست؟
01:10 آیا زمان بی نهایت وجود دارد؟
06:42 رابطه زمان و وجود چیست؟
14:14 زمان از چه زمانی شروع شده است؟
28:10 اثبات وجود زمان
34:14 سرعت زمان و سرعت به وجود آمدن و خلق شدن
خلاصه:
۱. گروهی از متکلمین پنداشتهاند که واژه «وجود» را با یک معنا نمیتوان هم به خدا نسبت داد و هم به مخلوقات. ازاینرو بعضی از ایشان گفتهاند که وجود به هر چیزی
نسبت داده شود معنای همان چیز را خواهد داشت. بعضی دیگر برای آن، دو معنا قائل شدهاند: یکی مخصوص خدا، و دیگری مشترک بین همه مخلوقات.
۲. منشا شبههٔ ایشان خلط بین مفهوم و مصداق است، یعنی مصداق، وجود است که در خدا و مخلوقات فرق میکند، نه مفهوم آن و میتوان منشا آن را خلط بین مفاهیم ماهوی و فلسفی دانست، یعنی اشتراک یک مفهوم فلسفی دلیل وحدت ماهوی موارد آن نیست.
۳. لازمهٔ قول اول این است که هلیات بسیطه از قبیل حمل اولی و بدیهی باشند، و نیز شناخت موضوع و محمول آنها یکسان باشد.
۴. لازمهٔ قول دوم این است که وجودی که به خدای متعالی نسبت داده میشود، از مصادیق نقیض وجودی باشد که به ممکنات نسبت داده میشود، یعنی از مصادیق عدم باشد.
۵. منطقیین رابطه قضایا را که مفهومی حرفی است «وجود رابط» نامیدهاند و اشتراک وجود بین این معنای حرفی و معنای اسمی معروفش، از قبیل اشتراک لفظی است.
۶. وجود رابط در قضایا دلیل وجود رابط عینی نمیشود، و چنانکه قبلاً گفته شد احکام فلسفی را نمیتوان از احکام منطقی استنتاج کرد.
۷. بعضی از فلسفه غربی مفهوم اسمی وجود را انکار کردهاند و براساس آن، هلیه بسیطه را قضیهٔ حقیقی نشمردهاند.
۸. شاید منشا این توهم، این باشد که در زبان ایشان واژهای که حاکی از رابط قضایاست، عیناً همان واژهای باشد که از مفهوم اسمی حکایت میکند.
------------------------
دانلود کلیه آثار (کتاب PDF و کتاب صوتی ) به صورت کاملا رایگان:
سایت های رسمی انتشار آثار استاد :
امکان مشاهده لینک های تایید نشده وجود ندارد!
امکان مشاهده لینک های تایید نشده وجود ندارد!
امکان مشاهده لینک های تایید نشده وجود ندارد!
امکان مشاهده لینک های تایید نشده وجود ندارد!
#دکتر_علی_اکبر_خانجانی #استاد_علی_اکبر_خانجانی #علی_اکبر_خانجانی
- 🙈
- 🙉
- 🙊
- 💛
- ❤
- 💔
- 💯
- 💢
- ✋
- ✌
- 👍
- 👎
- ✊
- 👏
- 👈
- 👉
- 🙏
- 💪
- 🎬
- 🐥
- 🌹
- 🍁
- 🍉
- 🍕
- 🍳
- 🎂
- 🎈
- ☕
- 🌍
- 💩
- 🚗
- ⏰
- ☔
- 📙
- ⭐
- 😀
- 😂
- 😉
- 😊
- 😍
- 😘
- 💋
- 😋
- 😜
- 👀
- 😐
- 😕
- 😎
- 😌
- 😒
- 😬
- 😔
- 😢
- 😭
- 😷
- 😎
- 😨
- 😱
- 😡
- 😠
😊
مشاهده نظرات
مرتبط
استاد علی اکبر خانجانی
در حال بارگذاری
X
این ویدیو
×
گزارش تخلف
×در صورتیکه توضیحی در مورد گزارش تخلف دارید در کادر زیر بنویسید
افزودن به لیست پخش
×دانلود اپلیکیشن فیلو
×برای دانلود این ویدیو، اپلیکیشن فیلو را از مارکت ها یا بصورت مستقیم نصب کنید.
در صورتی که اپلیکیشن فیلو را نصب کرده اید؛ برای تماشا یا دانلود این ویدیو وارد اپلیکیشن شده، از منو گزینه اسکن را انتخاب کرده و کد زیر را اسکن کنید.